آخرین منجی
آخرین منجی
نوشته شده در تاريخ جمعه 11 آذر 1390برچسب:, توسط هومن ظریف |

مقدمه
در این بخش با بیان روایات آخرالزمانی پیرامون تحولات منطقه شام و لبنان، به بعد ژئوپلیتیک در این روایات خواهیم پرداخت. در واقع این روایات بعنوان سند استراتژیک و عملیاتی شیعه که قابل استناد و مطمئن می‌باشند، می‌تواند راهبردهای حرکت آخرالزمانی ما را نسبت به منطقه و معادلات منطقه‌ای و جهانی، مشخص نماید.
در این بررسی سه عنصر جغرافیا، قدرت و سیاست را که مؤلفه‌های تشکیل دهنده ژئوپلیتیک هستند را مورد تحلیل قرار می دهیم.
ضرورت نگاه استراتژیک به منابع دینی، موضوعی می‌باشد که باید در محافل علمی و تحقیقاتی به آن پرداخته شود. در واقع اگر این روایات را بعنوان منابع اطلاعاتی و خبری شیعه از آینده بدانیم، نباید نسبت به آنها منفعل بوده، بلکه لازم است با انتظاری پویا و دینامیک، در جهت پیاده نمودن زمینه‌های ظهور حضرت ولی عصر (عج) از آنها استفاده نمود و راهبردهای آخرالزمانی را پیاده نمود.
آیات و روایات پیرامون تقابل آخرالزمانی حق و باطل از بعد ژئوپلیتیک

1ـ شکل‌گیری فتنه سفیانی در شام

پیامبر اسلام می‌فرمایند: (... فتنه چهارم، که فتنه‌ای است کر و کور و بسیار سخت، و چون کشتی متلاطم و مضطرب در دریا، هیچ کس از آن فتنه پناهی نمی‌یابد، فتنه از شام به پرواز درمی‌آید و عراق را فرا می‌گیرد و دست و پای جزیره ـ حجاز ـ به آن آغشته می‌شود. گرفتاریها مردم را از پای درمی‌آورد و چنان می‌شود که کسی توانایی چون و چرا ندارد و از هر سویی که فروکش می‌کند از سوی دیگر شعله‌ور می‌گردد.)1


ابعاد ژئوپلیتیک

جغرافیا: شام، عراق، عربستان


قدرت: از شام به پرواز درمی‌آید و عراق را فرامی‌گیرد. سلطه‌یابی بر منطقه


سیاست: دست و پای جزیره ـ حجاز ـ به آن آغشته می‌شود. دخالت سیاسی در فتنه، سلطه سیاسی بر کل منطقه با گرفتاریهایی که مردم را از پای درمی‌آورد.


پیامبر در این روایت به سختی این فتنه اشاره می‌کنند. ایشان این فتنه را فتنه چهارم می‌نامند. فتنه‌ای که همه را درگیر می‌نماید. اینکه پیامبر به فتنه چهارم اشاره دارند ، نشان دهنده مرحله ای بودن فتنه های آخرالزمان می باشد.


کانون شکل‌گیری این فتنه شام ذکر شده است که اشاره به خروج سفیانی دارد. در این روایت پیامبر اکرم می‌فرمایند؛ پس از شکل‌گیری فتنه سفیانی در شام، به منطقه عراق نیز گسترش می‌یابد و نا‌امنی و آشوب عراق را فرا می‌گیرد. اشاره پیامبر پیرامون آغشته شدن دست و پای حجاز به این فتنه گویای همکاری سران حاکم عربستان با جریان سفیانی می‌باشد. روایات بسیاری پیرامون عملکرد سفیانی در شام وجود دارد که به برخی اشاره می‌نماییم.


امام باقر می‌فرمایند: (منتظر بانگ سفیانی باشید که بطور ناگهانی از دمشق شنیده می‌شود، در این بانگ فرج عظیمی برای شماست، زیرا که این بانگ نوید بخش پیروزی بزرگ شماست.2)


امام علی می‌فرمایند: ([سفیانی] روز جمعه خروج می‌کند و بر فراز منبر دمشق قرار می‌گیرد و آن نخستین منبری است که او صعود می‌کند، خطبه می‌خواند و مردم را به جهاد فرمان می‌دهد... .3)


رسول اکرم می‌فرمایند: (هنگامی که سفیانی بر پنج منطقه: دمشق، حمص، حلب، اردن و قنسرین تسلط یابد، نه ماه برای او بشمارید.4)


در تمام این روایات به شکل‌گیری فتنه سفیانی در شام و حوالی آن اشاره می‌کند .سفیانی با بدست گرفتن عنصر قدرت بر جغرافیای شام مسلط می‌شود و سیاست‌های خود را اعمال می‌کند.حوادث اخیر در منطقه فلسطین، لبنان، سوریه، عراق،عربستان ویمن، می تواند زمینه ساز شکل گیری فتنه سفیانی یا آغاز جریان سفیانی باشد.


2ـ گسترش فتنه سفیانی در خاورمیانه

سفیانی پس از تسلط بر ژئوپلیتیک شام، تلاش می‌کند تا حوزه سلطه ژئوپلیتیکی خود را به خاورمیانه گسترش دهد.


پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: ( مردی از درون دمشق خروج می‌کند که او را سفیانی گویند؛ پیروانش از تیره کلب هستند، آنقدر کشتار می‌کند، که حتی شکم زنان را می‌شکافد و کودکان را از دم تیغ می‌گذراند.5)


ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: کشتار می‌کند ـ پیروانش از تیره کلب ـ شکم زنان را می‌شکافد ـ کودکان را از دم تیغ می‌گذراند.


سیاست: خروج می‌کند.


جغرافیا: دمشق


در این روایت اشاره به حمایت بنی کلب از سفیانی شده است. تیره بنی کلب که به عنوان داییان سفیانی در روایات از آنها یاد شده است.6 در حال حاضر به عنوان پیروان فرقه دروزی در سوریه، لبنان ، اردن و فلسطین پراکنده اند. حمایت منطقه ای از سفیانی، در این روایات بیان شده است.


پیامبر اکرم می‌فرمایند: ( سفیانی با 360 سوار شورش می‌کند تا اینکه به دمشق می‌رسد و در ماه رمضان هم بیست هزار نفر از قبیله بنی کلب با او بیعت می‌کنند.7)


بنی کلب قبیله‌ای بودند که در عصر معاویه نصرانی بوده و بعدها ظاهراً به یکی از فرق اسلامی گرویدند. معاویه با زنی از این قبیله وصلت کرد که حاصل این ازدواج تولد یزید ـ علیه العنه ـ بود. این طایفه قرن‌ها بعد از ازدواج معاویه با مادر یزید، به فرقه «دروزی» گرویدند. هسته اصلی این طایفه در مناطق مرزی بین چهار کشور اردن، سوریه، لبنان و فلسطین اشغالی می‌باشد. تعداد دروزی‌های لبنان و سوریه بیش از بقیه مناطق است.8


ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: 360 سوار ـ شورش می‌کند ـ بیست هزار نفر ـ قبیله


سیاست: سفیانی ـ به دمشق می‌رسد ـ بیعت می‌کنند


جغرافیا: دمشق ـ قبیله بنی کلب (سوریه، لبنان، اردن، فلسطین).


(یخرج السفیانی فی ستین و ثلاثمئه حتی یاتی دمشق. فلا یاتی علیهم شهر رمضان حتی یبایعه من کلب ثلاثون الفاً. فیبعث جیشاً الی العراق فیقتل بالزوار مئه الف،و ینجرون الی الکوفه فینهبونها.9)


سفیانی با 360 اسب سوار حرکت کرده وارد دمشق می‌شود و ماه رمضان فرا نمی‌رسد جز اینکه سی هزار نفر از قبیله کلب با او بیعت می‌کنند. آنگاه سپاه مجهزی را به عراق ارسال می‌دارد و صد هزار نفر را در بغداد طعمه شمشیر می‌سازد. سپس دامنه جنگ به سوی کوفه کشیده می‌شود و شهر کوفه به دست آنها تاراج می‌شود.


ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: 360 اسب سوار ـ سی هزار نفر از قبیله کلب ـ سپاه مجهز ـ صد هزار نفر طعمه شمشیر می‌سازد ـ تاراج می‌شود.


سیاست: با او بیعت می‌کنند ـ به عراق می‌فرستد ـ وارد دمشق می‌شود ـ دامنه جنگ به سوی کوفه کشیده می‌شود.


جغرافیا: دمشق ـ عراق ـ بغداد ـ کوفه.


در این روایات شکل گیری و مراحل گسترش جریان سفیانی در خاورمیانه بیان گردیده است.همین عملکرد را از نیروهای غربی حامی صهیونیسم، در منطقه خاورمیانه مشاهده می کنیم. خصوصا نسبت به عملکرد دروزیان وطرفداران غرب در لبنان وجنگ 33روزه بر علیه حزب الله لبنان.


(سپاهی را به سوی مدینه می‌فرستد و سپاه دیگری نیز به سوی مغرب (مراکش) می‌فرستد، در بغداد هفتاد هزار نفر می‌کشد و شکم 300 زن حامله را می‌شکافد و سپاهی را به سوی کوفه می‌فرستد و همه زن و مرد را گریان می‌سازد و تعداد زیادی را می‌کشد ... سپاهی را عازم مدینه می‌شود چون به وسط سرزمین بیدا می‌رسد جناب جبرئیل بانگ عظیمی بر آن می‌زند و احدی از آنها زنده نمی‌ماند و همگی در کام زمین فرو می‌روند. فقط دو نفر بشیر و نذیر که از لشکر عقب مانده‌اند، زنده می‌مانند که جبرئیل بر آنها بانگ می‌زند، خداوند صورتهای آنها را به طرف عقب برمی‌گرداند، آنگاه نذیر به سوی سفیانی برمی‌گردد تا او را از سرنوشت لشکریان آگاه سازد.)10


ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: سپاهی به مدینه ـ سپاهی به مغرب ـ هفتاد هزار نفر را در بغداد می‌کشد ـ شکم 300 زن حامله را می‌شکافد ـ سپاهی به کوفه ـ تعداد زیادی می‌کشد ـ سپاهی به مدینه ـ بانگ عظیم جبرئیل ـ احدی زنده باقی نمی‌ماند‌ـ همگی فرو می‌روند ـ خداوند صورت‌های آنها را برمی‌گرداند.


سیاست: زن و مرد را گریان می‌سازد ـ سپاه می‌فرستد ـ از سرنوشت لشکریان آگاهش سازند.


جغرافیا: مدینه ـ مغرب ـ بغداد ـ کوفه ـ بیداء.


امام علی (ع) میفرمایند: ( هنگامیکه سپاه سفیانی به سوی کوفه عزیمت می‌کند، سفیانی گروهی را به جستجوی اهل خراسان می‌فرستد که برای یاری حضرت مهدی (عج) خروج کرده‌اند. سپاه سفیانی با سپاه سید هاشمی در دروازه اصطخر روبرو می‌شود که مردی به نام شعیب بن صالح پرچمدار خراسانی‌هاست و پرچمهای سیاهی در دست دارند. نبرد سختی در میانشان پدید می‌آید که سرانجام صاحبان پرچم‌های سیاه پیروز می‌شوند و سپاه سفیانی پا به فرار می‌گذارند. در آن هنگام مردم به دیدار حضرت مهدی (ع) مشتاقتر می‌شوند و به جستجوی او می‌پردازند. مهدی در آن هنگام در مکه ظهور می‌کند و پرچم رسول اکرم (ص) را در دست می‌گیرد).11


ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: سپاه سفیانی ـ گروهی به جستجوی اهل خراسان می‌فرستد ـ برای یاری مهدی (ع) ـ سپاه سید هاشمی ـ روبرو شدن دو سپاه ـ پرچمدار خراسانی ـ نبرد سخت ـ پیروزی صاحبان پرچم‌های سیاه.


سیاست: به سوی کوفه عزیمت می‌کند ـ جستجوی اهل خراسان ـ به دیدار حضرت مهدی (ع) مشتاقتر می‌شوند ـ به جستجوی او می‌پردازند ـ مهدی در آن هنگام ظهور می‌کند ـ پرچم رسول خدا را در دست دارد.


جغرافیا: کوفه ـ خراسان ـ دروازه اصطخر ـ مکه.


در این روایات پس از اشاره به شکل‌گیری جریان سفیانی در شام و گسترش آن به منطقه خاورمیانه، به شکل‌گیری مقاومت منطقه‌ای در مقابل او اشاره شده است. سفیانی در حرکت خود در منطقه، تلاش می‌کند بر جغرافیا، قدرت و سیاست منطقه خاورمیانه مسلط گردد. بدون شک اهمیت ژئوپلیتیک خاورمیانه و منابع آن بر سفیانی پوشیده نخواهد بود.سفیانی بعنوان یکی از دشمنان اصلی اهل بیت و امام مهدی (عج)،تحولات منطقه ای را زیر نظر داشته و هدف اصلی آن مقابله با ظهور و انقلاب امام عصر می باشد، بههمین دلیل تلاش دارد تا بر منطقه خاورمیانه که خواستگاه اولیه انقلاب حضرت می باشد، مسلط گردد وبا ایشان مقابله نماید. همین سیاست را نیروهای آنگلوصهیون در منطقه دنبال می نمایند.


3-شکل گیری مقاومت منطقه ای در مقابل سفیانی

بنابر روایات، پس شکل‌گیری فتنه سفیانی و گسترش آن، جریان مقاومت و مقابله با آن در منطقه شکل می‌گیرد.


امام علی (ع) می‌فرمایند: (هنگامیکه سپاه سفیانی به سوی کوفه عزیمت می‌کند، سفیانی گروهی را به جستجوی اهل خراسان می‌فرستد که برای یاری حضرت مهدی (عج) خروج کرده‌اند. سپاه سفیانی با سپاه سید هاشمی در دروازه اصطخر روبرو می‌شوند، که مردی به نام شعیب بن صالح پرچمدار خراسانی‌هاست و پرچمهای سیاهی در دست دارند. نبرد سختی در میانشان پدید می‌آید که سرانجام صاحبان پرچم‌های سیاه پیروز می‌شوند و سپاه سفیانی پا به فرار می‌گذارند. در آن هنگام مردم به دیدار حضرت مهدی (ع) مشتاقتر می‌شوند و به جستجوی او می‌پردازند. مهدی در آن هنگام در مکه ظهور می‌کند و پرچم رسول اکرم (ص) را در دست می‌گیرد.)12


ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: سپاه سفیانی ـ گروهی به جستجوی اهل خراسان می‌فرستد ـ برای یاری مهدی (ع) ـ سپاه سید هاشمی ـ روبرو شدن دو سپاه ـ پرچمدار خراسانی ـ نبرد سخت ـ پیروزی صاحبان پرچم‌های سیاه.


سیاست: به سوی کوفه عزیمت می‌کند ـ جستجوی اهل خراسان ـ به دیدار حضرت مهدی (ع) مشتاقتر می‌شوند ـ به جستجوی او می‌پردازند ـ مهدی در آن هنگام ظهور می‌کند ـ پرچم رسول خدا را در دست دارد.


جغرافیا: کوفه ـ خراسان ـ دروازه اصطخر ـ مکه.


پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: (تخرج من خراسان رایات سود فلایردها شیء حتی تنصب بایلیاه یعنی بیت المقدس.)13


از خراسان پرچم‌های سیاهی خارج می‌شوند که هیچ چیزی مانع آنها نمی‌شود. تا اینکه در ایلیا یعنی بیت المقدس استقرار می‌یابند.


ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: هیچ چیز مانع آنها نمی‌شود ـ استقرار می‌یابند.


سیاست: خارج می‌شوند ـ پرچم سیاه.


جغرافیا: خراسان ـ بیت المقدس


امام علی (ع) می فرمایند : ( یخرج رجل قبل المهدی من اهل بیته بالمشرق ... یتوجه الی بیت المقدس.)14


قبل از مهدی، مردی از اهل بیت او (پیامبر) از مشرق قیام می‌کند ... و به سوی بیت المقدس توجه می‌نماید.


ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: توجه می‌نماید.


سیاست: قیام می‌کند.


جغرافیا: مشرق ـ بیت المقدس.


پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: (فاذا غیرت سنتی یخرج ناصرهم من ارض یقال لها خراسان برایات سود فلا‌یلقاهم احد الا هزموه و غلبوا علی ما ایدیهم حتی تقرب رایاتهم بیت المقدس.)15


آنگاه که سنت من تغییر کند، یاری کننده آنها از سرزمینی که به آن خراسان گفته می‌شود با پرچم‌های سیاه قیام خواهد کرد. هیچ کس با آنها مواجهه نمی‌شود مگر آنکه او را شکست می‌دهند و بر هر چه در دست آنان است غلبه می‌یابند، تا آن که پرچم‌های آنها به بیت‌المقدس نزدیک می‌شود.


ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: مگر آنکه او را شکست می‌دهند ـ غلبه می‌یابند ـ نزدیک می‌شود ـ یاری کننده آنها


سیاست: سنت من تغییر کند ـ قیام خواهد کرد ـ با پرچم‌های سیاه.


جغرافیا: سرزمینی که به آن خراسان گفته می‌شود ـ به بیت المقدس نزدیک می‌شوند.


پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: (لا تزال طائفه من امتی یقاتلون علی ابواب بیت المقدس و ما حولها و علی ابواب الطالقان و ما حولها ظاهرین علی الحق لا یبالون من خذلهم و لا من نصرهم حتی یخرج الله کنزه من الطالقان فیحیی بهم دینه کما امیت من قبل.)16


همواره گروهی از امت من بر دروازه‌های بیت المقدس و اطراف آن و دروازه‌های طالقان و اطراف آن، در پشتیبانی از حق، مبارزه می‌کنند و به این که کسانی آنها را تنها گذارند و یا کمک کنند اهمیت نمی‌دهند، تا آن که خداوند گنج خود را از طالقان خارج سازد و دین خود را که پیش از آن مرده بود، به واسطه آنها زنده گرداند.


ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: در پشتیبانی از حق مبارزه می‌کنند ـ گروهی از امت من ـ همواره ـ گنج خداوند ـ زنده می‌گرداند ـ بواسطه آنها.


سیاست: مبارزه می‌کنند ـ کسانی آنها را تنها گذارند یا کمک کنند ـ اهمیت نمی‌دهند ـ گنج را خارج سازد ـ دین خود ـ پیش از آن مرده بود ـ زنده گرداند.


جغرافیا: دروازه‌های بیت المقدس و اطراف آن ـ دروازه‌های طالقان و اطراف آن ـ طالقان.


(و تقبل خیل السفیانی کالیل و السیل، فلا تمر بشیء الا اهلکته و هدمته، حتی یدخلون الکوفه، فیقتلون شیعه آل محمد، ثم یطلبون اهل خراسان فی کل وجه، و یخرج اهل خراسان فی طلب المهدی فیدعون الیه و ینصرونه.)17


سپاه سفیانی همانند شب و چونان سیل، پیش می‌روند و از هر آن چیزی که می‌گذرند آن را نابود و منهدم می‌کنند تا وارد کوفه شوند، در آن جا شیعیان آل محمد (ص) را می‌کشند و سپس از هر سو به دنبال اهل خراسان می‌گردند، مردم خراسان نیز در طلب مهدی (ع) بیرون می‌آیند و به سوی او دعوت می‌کنند و او را یاری می‌نمایند.


ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: سپاه ـ همانند شب ـ چونان سیل ـ پیش می‌روند ـ نابود و منهدم می‌کنند ـ می‌کشند ـ مردم ـ یاری می‌نمایند ـ اهل خراسان.


سیاست: سفیانی ـ وارد کوفه می‌شوند ـ از هر چیزی که می‌گذرند آن را نابود می‌کنند ـ شیعیان آل محمد (ص) را می‌کشند ـ بدنبال اهل خراسان می‌گردند ـ در طلب مهدی (ع) بیرون می‌آیند ـ به سوی او دعوت می‌کنند ـ او را یاری می‌نمایند.


جغرافیا: کوفه ـ خراسان


این روایات به شکل‌گیری جریان مقابله با سفیانی اشاره می‌نماید. این جریان مقاومت ، باایجاد ژئوپلیتیک مقاومت در منطقه در مقابل جریان سفیانی قرار می گیرند. در روایات دیگری به نقش آنان در زمینه‌سازی ظهور حضرت حجت اشاره می‌نماید. ارتباطی که میان مقاومت منطقه ایران و شام پدید می‌آید، از نکات راهبردی روایات می‌باشد.


در روایات مسیر حرکت نیروهای ایرانی بسمت بیت المقدس هدف‌گذاری شده است و ما این را در سیاست‌گذاری امام خمینی پیرامون روز قدس و مسئله فلسطین مشاهده می‌کنیم. آنچه در روایات قابل توجه می باشد،دشمنی سفیانی با امام مهدی،شیعیان اهل بیت وایرانیان می باشد.علت دشمنی جریان سفیانی با این سه جریان چه می تواند باشد؟ همین دشمنی را در حال حاضر درمنطقه میان نیروهای صهیونیست با ایرانیان، شیعیان و حضرت، مشاهده می نماییم.


4ـ همکاری میان ایرانیان و مقاومت منطقه شام

پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: (لا تزال طائفه من امتی علی الذین ظاهرین، لعدوهم قاهرین، لا یضرهم من خالفهم الا ما اصابهم من لاواء حتی یاتیهم امراً ... و هم کذلک، قالوا یا رسول ا... و این هم؟ قال ببیت المقدس و اکناف بیت المقدس.)18


گروهی از امت من، پیوسته از دین پشتیبانی می‌کنند و در مقابل دشمنانشان ایستادگی می‌نمایند. مخالفانشان نمی‌توانند، جز مختصر گرفتاری، به آنها زیان برسانند؛ آنها تا امر خدا بیاید، چنین‌اند. سوال کردند: ای رسول خدا این گروه کجایند؟ فرمود: در بیت المقدس و اطراف آن.


ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: گروهی ـ امت من ـ پیوسته ـ پشتیبانی می‌کنند ـ ایستادگی می‌کنند ـ امرخدا


سیاست: پیوسته از دین پشتیبانی می‌کنند ـ مخالفانشان جز مختصری گرفتاری به آنها زیانی نمی‌رسانندـ امر خدا بیاید.


جغرافیا: بیت المقدس و اطراف آن (لبنان و سوریه)


پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: ( گروهی از امت من، پیوسته بر دروازه‌های بیت المقدس و اطراف آن و بر دروازه‌های انطاکیه و اطراف آن و دروازه‌های دمشق و اطراف آن و بر دروازه‌های طالقان و اطراف آن، از حق حمایت می‌کنند.


نه از کسانی که آنها را تنها می‌گذارند و نه از کسانی که به آنها یاری می‌رسانند، باکی ندارند، تا [آن جا که] خداوند گنج خود را از طالقان خارج گرداند و بوسیله آنها دینش را که پیش از آن مرده بود زنده گرداند.)19


ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: گروهی ـ امت من ـ پیوسته ـ حق ـ باکی ندارند ـ گنج خداوند ـ زنده گرداند ـ دینش را.


سیاست: از حق حمایت می‌کنند ـ کسانی آنها را تنها می‌گذارند ـ کسانی آنها را یاری می‌کنند ـ خارج گرداند ـ دینش را که پیش از این مرده بود.


جغرافیا: دروازه‌‌های بیت المقدس و اطراف آن ـ دروازه‌‌های انطاکیه و اطراف آن ـ دروازه‌‌های دمشق و اطراف آن ـ دروازه‌‌های طالقان و اطراف آن ـ طالقان.


در این روایت بطور صریح به ارتباط میان ایرانیان و مقاومت اسلامی در شام، اشاره شده است.شکل گیری این ارتباط در طول تاریخ انجام پذیرفته و در دوره غیبت کبری به سطح بالاتری رسیده است و در حال حاضر پس از انقلاب اسلامی امام خمینی، به اوج خود رسیده است.تشکیل انتفاضه فلسطین،حماس، حزب الله لبنان ، مقاومت سوریه وترکیه، مصداق بارز این روایت میباشد.


پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: (و السفیانی بالعراق یقاتل اهل المشرق .... یلتقی السفیانی و الرایات السود فیهم شاب من بنی هاشم کفه الیسری خال، و علی مقدمته رجل من بنی تمیم یقال له شعیب بن صالح بباب اصطخره.)20


و سفیانی در عراق با اهل مشرق می‌جنگد ... سفیانی و (اصحاب) پرچم‌های سیاه بر دروازه استخر با هم روبرو می‌شوند، در میان (اصحاب پرچم‌های سیاه) جوانی است از بنی هاشم که در دست چپش خالی است و پیشاپیش آنها مردی است از بنی تمیم که او را شعیب بن صالح می‌گویند.


ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: سفیانی در عراق می‌جنگد ـ با هم روبرو می‌شوند ـ اصحاب پرچم‌های سیاه ـ در استخر با هم روبرو می‌شوند ـ بنی تمیم ـ بنی هاشم ـ جوان.


سیاست: پرچم سیاه ـ اهل مشرق و پرچم‌های سیاه با سفیانی می‌جنگد ـ خالی در دست چپ.


جغرافیا: عراق ـ مشرق ـ دروازه اصطخر.


5ـ شکل‌گیری مقاومت منطقه‌ای در شام (فلسطین، لبنان، سوریه ...)

همزمان با شکل‌گیری فتنه سفیانی در شام و گسترش آن به دیگر مناطق، جریاناتی مخفی ازمقاومت در منطقه شام شکل می‌گیرد که با جریان مقاومت در ایران نیز، مرتبط بوده و از آنجا حمایت می‌شود.


پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: (گروهی از امت من، پیوسته بر دروازه‌های بیت المقدس و اطراف آن و بر دروازه‌های انطاکیه و اطراف آن و دروازه‌های دمشق و اطراف آن و بر دروازه‌های طالقان و اطراف آن، از حق حمایت می‌کنند.


نه از کسانی که آنها را تنها می‌گذارند و نه از کسانی که به آنها یاری می‌رسانند، باکی ندارند، تا [آن جا که] خداوند گنج خود را از طالقان خارج گرداند و بوسیله آنها دینش را که پیش از آن مرده بود زنده می‌گرداند).21


ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: گروهی ـ امت من ـ پیوسته ـ حق ـ باکی ندارند ـ گنج خداوند ـ زنده گرداند ـ دینش را.


سیاست: از حق حمایت می‌کنند ـ کسانی آنها را تنها می‌گذارند ـ کسانی آنها را یاری می‌کنند ـ خارج گرداند ـ دینش را که پیش از این مرده بود.


جغرافیا: دروازه‌‌های بیت المقدس و اطراف آن ـ دروازه‌‌های انطاکیه و اطراف آن ـ دروازه‌‌های دمشق و اطراف آن ـ دروازه‌‌های طالقان و اطراف آن ـ طالقان.


6ـ تلاش نیروهای ایرانی و مقاومت مناطق شام برای زمینه سازی ظهور حضرت حجت(عج)

پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: (لا تزال طائفه من امتی یقاتلون علی ابواب بیت المقدس و ما حولها و علی ابواب الطالقان و ما حولها ظاهرین علی الحق لا یبالون من خذلهم و لا من نصرهم حتی یخرج الله کنزه من الطالقان فیحیی بهم دینه کما امیت من قبل.)22


همواره گروهی از امت من بر دروازه‌های بیت المقدس و اطراف آن و دروازه‌های طالقان و اطراف آن، در پشتیبانی از حق، مبارزه می‌کنند و به این که کسانی آنها را تنها گذارند و یا کمک کنند اهمیت نمی‌دهند، تا آن که خداوند گنج خود را از طالقان خارج سازد و دین خود را که پیش از آن مرده بود، به واسطه آنها زنده گرداند.


ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: در پشتیبانی از حق مبارزه می‌کنند ـ گروهی از امت من ـ همواره ـ گنج خداوند ـ زنده می‌گرداند ـ بواسطه آنها.


سیاست: مبارزه می‌کنند ـ کسانی آنها را تنها گذارند یا کمک کنند ـ اهمیت نمی‌دهند ـ گنج را خارج سازد ـ دین خود ـ پیش از آن مرده بود ـ زنده گرداند.


جغرافیا: دروازه‌های بیت المقدس و اطراف آن ـ دروازه‌های طالقان و اطراف آن ـ طالقان.


امام علی (ع) می‌فرمایند: (و ان لآل محمد بالطالقان لکنزاً سیظهره ا... اذا شاء دعاه حق یقومون باذن ا... فیدعون الی دین ا... .)23


برای آل محمد در طالقان گنجی است که هر گاه خدا بخواهد آن را آشکار خواهد ساخت. (آنها) دعوت کنندگان به حق هستند، به فرمان خدا قیام می‌کنند و به دین خدا فرا می‌خوانند.


ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: گنجی است ـ هرگاه خدا بخواهد ـ حق ـ فرمان خدا.


سیاست: آشکار خواهد ساخت ـ دعوت کنندگان به حق هستند ـ قیام می‌کنند ـ به دین خدا فرا می‌خوانند.


جغرافیا: طالقان.


امام علی (ع) می‌فرمایند: (تخرج الرایات السود من خراسان معها قوم ضعفاء تجتمعون فیویدهم ا... بنصره.)24


از خراسان پرچم‌های سیاهی خارج می‌شوند که با آنها مستضعفانی که با هم مجتمع و متحد شده‌اند، همراه‌اند و خدا با یاری خود، آنها را کمک می‌کند.


پي نوشت ها :
 

ـ کمال الدین، ج 2، ص 371.


2ـ مجلسی، بحارالانوار، ج 52، 186؛ ماهنامه موعود، ش 98، ص 18.


3ـ الزام الناصب، ص 198؛ سلیمان، کامل، روزگار رهایی، ج 2، ص 1088.


4ـ نعمانی، الغیبه، ص 163.


5ـ مجلسی، بحارالانوار، ج 52، 186؛ ماهنامه موعود، ش 98، ص 18.


6ـ خوارزمی، محدثه، بنی کلب و یاری سفیانی، ماهنامه موعود، ص 33، (ش 98، 1388).


7ـ سلیمان، کامل، یوم الخلاص، روزگار رهایی، ص 671.


8ـ خوارزمی، محدثه، بنی کلب و یاری سفیانی، ماهنامه موعود، ص 33، (ش 98، 1388).


9ـ الحاوی الفتلاوی، ج 2، ص 134.


10ـ الزام الناصب، ص 139.


11ـ الملاحم و الفتن، ص 51.


12ـ الملاحم و الفتن، ص 51.


13ـ حلیه الابرار، 572/2؛ تفسیرالبرهان، 2/22.


14ـ سنن ترمذی 2269/4؛ کنز العمال 38652/14.


15ـ ابزار الوهم المکنون، ص 101.


16ـ کنزالعمال، 35055/12.


17ـ ابن حماد، الفتن، 208/839؛ کنزالعمال 11/31497.


18ـ مسند احمد، 022383/309/8.


19ـ کنزالعمال؛ 35054/283/12؛ تهذیب العساکر 555/1؛ سقوط اسرائیل، پیشین، ص 181، (قم، بوستان، 1387).


20ـ ابن حماد، الفتن، 146/604؛ 221/870.


21ـ کنزالعمال؛ 35054/283/12؛ تهذیب العساکر 555/1؛ سقوط اسرائیل، پیشین، ص 181.


22ـ کنزالعمال، 35055/12.


23ـ شرح نهج البلاغه، 48/7.


24ـ الفتن، 856/214؛ الحاوی 68/2.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: